Gebruikerservaringen

Ben je benieuwd naar de ervaringen van de docenten en leerlingen zelf? Of wil je juist meer weten over hoe bepaalde onderdelen in de lesmethode zoals de app door leerlingen worden ontvangen? Lees over de ervaringen van Marieke van Veluw, docent Nederlands op OSG Singelland in Drachten, de leerlingen van het Gymnasium Johan van Oldenbarnevelt in Amersfoort of over de enthousiaste reacties op de werkwoordspellingapp van de leerlingen van IJsbrand van Maurik van het Maurick College.

'Juf ik heb al 3 PLOT26-boeken gelezen'

Marieke van Veluw – OSG Singelland

Marieke van Veluw, docent Nederlands op OSG Singelland in Drachten,  vertelt over hoe zij het werken met PLOT26 ervaart. Het Singelland maakt op alle niveaus in verschillende klassen gebruik van PLOT26 als methode Nederlands.

“Vorig jaar ben ik begonnen met de proeflessen van PLOT26 en ik was meteen enthousiast. Onze leerlingen werken op iPads, maar we waren niet tevreden met het aanbod van digitale methodes. Dit zijn toch een soort boeken achter glas, die de leerlingen niet prikkelen. En dat was bij PLOT26 wel anders. Dus nadat we met de sectie op school een presentatie hadden gehad van PLOT26 en ook verschillende andere docenten enthousiast waren, hebben we besloten dit schooljaar in verschillende klassen de methode in te voeren, bij wijze van proefjaar. En dat bevalt tot nu toe goed, niet alleen bij de docenten maar zeker ook bij de leerlingen.

Nederlands staat bij onze leerlingen doorgaans niet boven aan het lijstje van favoriete vakken en wordt vaak als een moeilijk en saai vak ervaren. Het is dan ook een uitdaging de leerlingen te motiveren. Nu we met PLOT26 aan de slag zijn zie en merk je het verschil. De leerlingen komen enthousiast naar de les, zijn veel actiever en opmerkingen als “Wat is dit moeilijk” en “Wat is Nederlands toch saai” heb ik de afgelopen weken nog niet gehoord.  Zelfs de lessen leesvaardigheid vallen goed in de klassen. De leerlingen bij ons op school zijn geen lezers, maar de cursus Lezen wordt met enthousiasme ontvangen. En ook de korte verhalen slaan aan. Je ziet echt het plezier in lezen groeien. Van de week kwam er zelfs een leerling bij me aan het bureau die enthousiast en vol trots vertelde dat ze al drie PLOT26-boeken had gelezen! Op mijn vraag hoe ze die had gevonden, liet ze me Plotify zien. Ik had zelf nog niet eens gezien dat de boeken al beschikbaar waren.”

Op de vraag wat PLOT26 van een docent vraagt, antwoordt Marieke eerlijk: “Zo’n andere benadering vraagt ook een omschakeling van de docent. Je moet echt de manier van werken zoals dat bij de oude methodes gaat loslaten. Omdat alles nieuw is, vragen de lessen soms meer voorbereiding, zodat je weet wat er die les gaat gebeuren en je daar op de juiste wijze op in kan spelen. Maar dat zorgt juist voor nieuwe inzichten en dat ik na blijf denken over wat ik belangrijk vind in mijn vak.”

En ook in de planning vraagt het een nieuwe benadering licht Marieke toe: “Waar je voorheen precies wist welk hoofdstuk en onderdeel je wanneer ging doen, moet je nu gaan kijken welke lessenserie je inplant.

Wij hebben gekozen om telkens blokken van drie lessenseries in te plannen: een verhaal en twee cursussen, een van de reguliere cursussen en een uit de vrije ruimte. Zo hebben we een afwisselend programma voor de leerling. Als we een blok hebben afgerond, bekijken we gezamenlijk wat welke lessenseries we nu gaan doen.”

“Als ik de methode een cijfer zou moeten geven, beoordeel ik PLOT26 met een dikke 8! Alle elementen van het vak Nederlands die ik belangrijk vind: fictie, leesvaardigheid en schrijfvaardigheid, worden op een nieuwe en prikkelende manier aangeboden. Een manier die niet alleen de leerlingen weet te motiveren, maar ook mij als docent enthousiast maakt. Daarnaast vind ik de mogelijkheden om te differentiëren heel erg waardevol. Je kunt in een havo-klas heel gemakkelijk aan leerlingen die moeite hebben met een bepaalde onderdeel of vaardigheid de lessen op tl-niveau aanbieden. Hoewel leerlingen bij ons met eigen devices werken, vind ik de mogelijkheid om de materialen te printen ook een mooie aanvulling. Al mijn leerlingen hebben van de lessenserie ook een papieren versie. Voor sommigen werkt dat gewoonweg beter.”

 

'Ik ben echt razend enthousiast over de werkwoordspelling app'

IJsbrand van Maurik Oude Engberink - Maurick College


IJsbrand is docent Nederlands op het Maurick College in Vught en heeft onlangs de werkwoordspellingapp in zijn klas geïntroduceerd. De strijd die dit spellingonderdeel vaak oplevert, wordt dankzij de werkwoordspelling app omgetoverd tot een feestje. IJsbrand en zijn leerlingen zijn dan ook heel enthousiast over de werkwoordspellingapp!

Hoe behandel je werkwoordspelling in de klas?
“Het maakt niet uit in welk leerjaar of niveau je zit, de spellingles blijft een jaarlijks terugkomend probleem, waarbij het moeilijk is leerlingen te enthousiasmeren. Leerlingen krijgen les over de theorie rondom werkwoordspelling en werken met opdrachten die weinig uitdaging bieden. Het resultaat daarvan is dat leerlingen niet gemotiveerd zijn en regelmatig onvoldoende scoren op dit onderdeel. Als onderdeel van PLOT26 krijgen we toegang tot de werkwoordspellingapp. Leerlingen zijn hierbij actief bezig met spelling. Ik ben echt razend enthousiast over de app en niet alleen ik, maar ook de andere docenten en met name de leerlingen.”

Wat valt je op aan de leerlingen die met de spellingsapp van PLOT26 werken?
“De eerste keer met de werkwoordspelling app leek de klas wel een kermis. Leerlingen beginnen te schreeuwen, juichen en roepen naar elkaar hoeveel sterren ze inmiddels verzameld hebben. De sterren zorgen ervoor dat de kinderen kunnen zien in hoeverre zij de spelling hebben begrepen. Hoe meer opdrachten zij goed beantwoorden, hoe meer sterren ze kunnen verdienen. Op die manier gaan ze gaan nadenken waarom ze een bepaalde opdracht fout maken. De toelichting bij de fout kunnen ze dan op het scherm lezen en voor extra hulp vragen aan mij stellen. De opdracht kunnen ze daarna direct opnieuw maken en testen of ze de spelling goed hebben begrepen. Dit zorgt ervoor dat leren echt een spelletje wordt. Om het goed te doen en de sterren te behalen, moet je de theorie kennen anders red je het niet. Leerlingen zijn bewust bezig met theorie en leren tegelijk terwijl ze er eigenlijk geen erg in hebben.”

Wat doet de werkwoordspelling app met de houding van de leerlingen in de klas?
“Gaan we weer de werkwoordspelling app doen?” is direct de vraag zodra ik de les start. Als ik aangeef dat we daar volgende week weer mee werken zegt een van de leerlingen: “He wat jammer, ik vind het juist zo leuk en ik heb er thuis nog een uur aan gezeten”. Leerlingen die zoveel aan spelling willen werken, zonder dat ik het vraag en daar ook zoveel plezier uithalen, dat heb ik nog nooit mee gemaakt. Meestal vliegen de enen me om de oren maar nu was het laagste cijfer een 5,2 en zijn er zelfs negens en tienen gehaald.

Denk je dat de spellingsapp bijdraagt aan de taalontwikkeling van de leerlingen?
Normaal gesproken moet ik de spelling bij ze opdringen. De regels kan ik constant blijven herhalen, maar de leerlingen krijg ik niet enthousiast en de helft pikt het niet op. Nu willen ze het zelf opzoeken. Ik denk dat het een groot verschil maakt of ze het zelf willen begrijpen of dat ik vind dat ze het moeten begrijpen. Leerlingen die de theorie niet begrijpen maken de huiswerkopdrachten, waarna ik constateer dat het niet goed is. Nu ze zelf zien dat het niet goed is, gaan ze zelf nadenken over wat ze fout hebben gedaan en wat ze anders moeten doen. De app is echt geweldig en ik hoop dat er in de toekomst veel varianten van komen!

Stedelijk Gymnasium Johan van Oldenbarnevelt


Dat PLOT26 ook gymnasiasten weet uit te dagen en te enthousiasmeren, blijkt op het Stedelijk Gymnasium Johan van Oldenbarnevelt in Amersfoort. Zij zijn in 2015 enthousiast begonnen met PLOT26 in het eerste leerjaar. Graag delen we met jullie hun ervaringen en beweegredenen die tot deze keuze hebben geleid.

Benieuwd? Bekijk het hier:

Gratis proeflessen van PLOT26 proberen?
Probeer nu!

PLOT26 maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.