Nieuwsoverzicht

Interview IJsbrand van Maurik Oude Engberink

Om je een beeld te geven van de ervaringen van docenten die met PLOT26 werken laten we graag IJsbrand van Maurik Oude Engberink aan het woord. IJsbrand is docent Nederlands op het Maurick College in Vught en heeft onlangs de werkwoordspellingapp in zijn klas geïntroduceerd. De strijd die dit spellingonderdeel vaak oplevert, wordt dankzij de werkwoordspelling app omgetoverd tot een feestje. IJsbrand en zijn leerlingen zijn dan ook heel enthousiast over de werkwoordspellingapp!

 

Hoe behandel je werkwoordspelling in de klas?

“Het maakt niet uit in welk leerjaar of niveau je zit, de spellingles blijft een jaarlijks terugkomend probleem, waarbij het moeilijk is leerlingen te enthousiasmeren. Leerlingen krijgen les over de theorie rondom werkwoordspelling en werken met opdrachten die weinig uitdaging bieden. Het resultaat daarvan is dat leerlingen niet gemotiveerd zijn en regelmatig onvoldoende scoren op dit onderdeel. Als onderdeel van PLOT26 krijgen we toegang tot de werkwoordspellingapp. Leerlingen zijn hierbij actief bezig met spelling. Ik ben echt razend enthousiast over de app en niet alleen ik, maar ook de andere docenten en met name de leerlingen.”

 

Wat valt je op aan de leerlingen die met de spellingsapp van PLOT26 werken?

“De eerste keer met de werkwoordspelling app leek de klas wel een kermis. Leerlingen beginnen te schreeuwen, juichen en roepen naar elkaar hoeveel sterren ze inmiddels verzameld hebben. De sterren zorgen ervoor dat de kinderen kunnen zien in hoeverre zij de spelling hebben begrepen. Hoe meer opdrachten zij goed beantwoorden, hoe meer sterren ze kunnen verdienen. Op die manier gaan ze gaan nadenken waarom ze een bepaalde opdracht fout maken. De toelichting bij de fout kunnen ze dan op het scherm lezen en voor extra hulp vragen aan mij stellen. De opdracht kunnen ze daarna direct opnieuw maken en testen of ze de spelling goed hebben begrepen. Dit zorgt ervoor dat leren echt een spelletje wordt. Om het goed te doen en de sterren te behalen, moet je de theorie kennen anders red je het niet. Leerlingen zijn bewust bezig met theorie en leren tegelijk terwijl ze er eigenlijk geen erg in hebben.”

 

Wat doet de werkwoordspelling app met de houding van de leerlingen in de klas?

“Gaan we weer de werkwoordspelling app doen?” is direct de vraag zodra ik de les start. Als ik aangeef dat we daar volgende week weer mee werken zegt een van de leerlingen: “He wat jammer, ik vind het juist zo leuk en ik heb er thuis nog een uur aan gezeten”. Leerlingen die zoveel aan spelling willen werken, zonder dat ik het vraag en daar ook zoveel plezier uithalen, dat heb ik nog nooit mee gemaakt. Meestal vliegen de enen me om de oren maar nu was het laagste cijfer een 5,2 en zijn er zelfs negens en tienen gehaald.

 

Denk je dat de spellingsapp bijdraagt aan de taalontwikkeling van de leerlingen?

Normaal gesproken moet ik de spelling bij ze opdringen. De regels kan ik constant blijven herhalen, maar de leerlingen krijg ik niet enthousiast en de helft pikt het niet op. Nu willen ze het zelf opzoeken. Ik denk dat het een groot verschil maakt of ze het zelf willen begrijpen of dat ik vind dat ze het moeten begrijpen.

Leerlingen die de theorie niet begrijpen maken de huiswerkopdrachten, waarna ik constateer dat het niet goed is. Nu ze zelf zien dat het niet goed is, gaan ze zelf nadenken over wat ze fout hebben gedaan en wat ze anders moeten doen. De app is echt geweldig en ik hoop dat er in de toekomst veel varianten van komen!

Gebruikerservaring

Ontvang de lesbeschrijvingen en printversie van 24 uur

Aan de slag met 24 uur?
Laat dan hier je e-mailadres achter en ontvang direct de lesbeschrijvingen en printversie voor de leerlingen in je inbox.

PLOT26 maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.