Nieuwsoverzicht

Lestip – Toetstips

Met het einde van het schooljaar langzaam in zicht, staat de komende periode voor zowel leerlingen als docenten in het teken van toetsen. Daarom geven we je in deze lestip graag toetstips die je met je leerlingen kunt delen voor de toetsperiode. We hebben ook enkele tips op een rij gezet waar je als docent je voordeel mee kunt doen

Toetstips voor leerlingen

  1. Vul eerst je naam, klas, leerjaar, enzovoort goed leesbaar in.
  2. Blader voordat je begint de toets eerst door om een beeld te krijgen van het aantal en het soort vragen.
  3. Vaak staat er bij elke vraag tussen haakjes vermeld hoeveel punten je voor een vraag kunt halen.
  4. Begin bij het begin.
  5. Lees altijd eerst goed door wat er staat en wat er dus precies wordt gevraagd.
  6. Speciaal bij teksten: lees eerst goed de vraag, ga dus niet meteen de tekst helemaal lezen. Dit is misschien helemaal niet nodig.
  7. Denk niet té lang na over het antwoord op een vraag. Sla de vraag even over als je het antwoord niet meteen weet.
  8. Werk netjes en schrijf goed leesbaar. Daardoor maak je minder fouten.
  9. Doe precies wat je gevraagd wordt in de vraag, niet meer en niet minder.
  10. Als je de toets af hebt, controleer dan alles. Heb je een vraag overgeslagen en nog niet beantwoord? Probeer het dan nog een keer, meestal weet je het antwoord nu wel.

Toetstips voor docenten

  1. Stem van tevoren met collega’s af waarom je wilt toetsen en met welk doel.
  2. Besteed in een les aandacht aan de toetsvoorbereiding:
    a) Geef leerlingen inzicht in hoe een toets eruitziet, of hij er een cijfer voor krijgt of niet en hoe zwaar een eventueel cijfer meetelt.
    b) Geef de leerlingen tijd om zich op de toets voor te bereiden. Aan de hand van de toetsinstructie bij onze toetsen kun je zien welke inhouden worden getoetst en welke leerdoelen.
  3. Geef aan het begin van de les waarin de toets wordt afgenomen een korte mondelinge instructie. Wijs de leerlingen onder andere op het aantal vragen dat ze krijgen, het aantal printbladen en bij toetsen met teksten op de teksten die erbij horen.
  4. Geef aan het begin van de les van de toetsafname aan wat een leerling moet doen als hij klaar is met de toets.
  5. Haal meteen – en niet aan het eind van de les als alle leerlingen klaar zijn – de toetsen op die leerlingen af hebben.
  6. Vraag na afloop van de toets aan je leerlingen wat ze van de toets vonden. Dit levert leerpunten voor jezelf op.
Lestips
Gratis proeflessen van PLOT26 proberen?
Probeer nu!

PLOT26 maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.