Nieuwsoverzicht

Nederlands geven in de basisberoepsgerichte leerweg

Tips om het leren voor BBL-leerlingen aantrekkelijker en makkelijker te maken

Vandaag bezoek ik een Brabantse vmbo-school die met PLOT26 werkt. De docenten vertellen me dat werken in de doelgroep BBL soms lastig is. Bbl-leerlingen hebben duidelijk meer tussenstappen en een andere aanpak nodig. En een ander klassenmanagement.

Wat voor een lesmateriaal je ook maakt, het is de docent die het succes bepaalt. Dat geldt voor al het onderwijs, maar voor de basisberoepsgerichte leerweg net een beetje meer.

Op een PLOT26-school zijn we samen met docenten dieper op dit punt in gegaan met de vraag: wat doe je om het leren voor deze leerlingen aantrekkelijker en makkelijker te maken. Daaruit is een rijtje tips voortgekomen dat we graag delen.

  • Bij een lastige klas is je eerste reflex controle nemen. Daarmee wakker je de strijd met de klas aan en ga jij als docent aan het werk. Hoe zou het zijn als je in dat geval nu net minder controle organiseert? Laat het wat lopen, laat leerlingen in groepen werken, zelfstandig werken, een keuze maken uit taken en maak er minder een punt van. De kans dat ze nu aan het werk gegaan is misschien niet heel groot, maar als je de controle neemt, weet je zeker dat er niet veel inhoudelijks gebeurt
  • Laat aan het eind van de les de resultaten zien (bijvoorbeeld met de tool van PLOT26). Zeg bij iedere leerling iets neutraals: bij jou is het nog niet af, bij jou ziet het er volledig uit enz. Zonder oordeel. Houd het bij een observatie over wat er gedaan is. Na verloop van tijd kan bij een aantal leerlingen de werkhouding hierdoor verbeteren en gaan ze moeite doen voor betere resultaten
  • Ga in gesprek: voor wie doe je het eigenlijk? Voor mij (de docent)? Maar, zeg je dan, ik kan het al. Wat heb je nodig om het voor jezelf te doen? Hoe wil jij zelf beter worden in lezen/schrijven/spellen etc.? Helpt dat wat je nu aan het doen bent? Dat gaat soms moeilijk in een hele klas, vanwege de korte spanningsboog. Dat kan ook individueel als de klas aan het werk is. Het kan ook met een groepje van een paar leerlingen (deze tip geldt natuurlijk voor alle niveaus…)
  • Als je zo’n gesprek klassikaal doet, laat leerlingen dan antwoorden eerst opschrijven voor je erover doorpraat. Bijvoorbeeld:
    • Wat helpt jou om beter te worden in lezen? Schrijf drie dingen op.
    • Voor wie ben je eigenlijk aan het leren, voor mij of voor jezelf ? Schrijf je gedachten op. Daarna bespreek dit alles en heb je meer kans dat leerlingen inderdaad gaan nadenken.
  • Laat leerlingen individueel en zelfstandig werken en loop rond. Tijdens het rondlopen heb je de kans om individueel te coachen en veel feedback geven. Van goed feedback geven leren leerlingen het meest.
  • Als je voorleest, laat leerlingen dan tegelijkertijd of erna een tekening maken. Goede ervaringen zijn er ook met tekenen op de iPad en er is een docent die leerlingen zelfs tegelijkertijd filmpjes laat kijken op YouTube. Bij bbl ga je uit je routine en uit je opvattingen over wat kan en wat niet. En ook al lijkt het op het eerste gezicht vreemd, in de klas van deze docent bleken leerlingen de tekst goed te kunnen
  • Bereid je les voor. Zonder voorbereiding red je het niet in bbl. Voorbereiding gaat niet alleen over inhoud, maar vooral over je aanpak. Hoe zorg je voor korte instructie en zo goed mogelijke werkhouding.
  • Doe het met wat je meemaakt. Wat je ook voorbereidt, als er ruzie is geweest, wordt je les anders. Als een leerling onverwacht reageert, kan dat aanleiding zijn om je opdracht aan te passen of een gesprekje te hebben. Dan loopt je les dus anders, tja….
  • Dus enerzijds: pak het moment en anderzijds: laat je niet ontmoedigen door wat er niet lukt, maar kijk naar wie er wel werkt en wat er wel lukt. Veel bbl-leerlingen hebben al een bewogen (school)leven achter de rug. Met een positieve insteek, komen ze makkelijker terug on track.

Het mooie van  dit soort gesprekken met PLOT26-docenten is, dat we reacties van scholen en leerlingen direct kunnen verwerken in het lesmateriaal. Het heeft hoge prioriteit bij PLOT26 om de bbl-lessen zo te verbeteren dat leerlingen en docenten er met plezier en succes mee werken.

Werken met PLOT26 is heerlijk
Dat zeggen de meeste docenten die met deze methode Nederlands werken. De aanpak is anders: leerlingen zijn zelf behoorlijk aan zet en het doel is om een positieve houding t.o.v. lezen en schrijven te ontwikkelen. Het mooie is, dat dat ook nog lukt. Dat vertellen scholen die al langer met PLOT26 werken. Soms pas na een jaar of na twee jaar, ga je het echt merken.

Bert de Vos
Ambassadeur PLOT26

 

Geen categorie

PLOT26 maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.