Nieuwsoverzicht

Vragen van de klantenservice: toetsen in PLOT26

De klantenservice van Blink deelt dagelijks vragen van docenten met het team van PLOT26. Vragen over lessenseries, over digitaal ‘gedoe’ en ook over de toetsen bij PLOT26. Over kleine fouten, maar ook over keuzes die we met het team gemaakt hebben. Hierbij een korte toelichting op enkele keuzes.

PLOT26 hecht veel waarde aan formatieve evaluatie: in onze lessenseries vind je allerlei mogelijkheden om vorm te geven aan het formatief meten. De eindopdrachten in de lessenseries spelen hierin een grote rol (en er zijn ook andere opdrachten die je hierin een rol kunt laten spelen, daarover een volgende keer meer). Leerlingen leren van deze opdrachten én van de evaluatie ervan: ze groeien en zien in welke richting ze zich nog kunnen of moeten ontwikkelen.

Op veel scholen zijn er vaste afspraken over het afnemen van toetsen. En natuurlijk is er het PTA. Soms zijn er vooral summatieve toetsen, maar wij zien dat er ook een toename is van formatieve evaluatie. Sommige scholen toetsen veel. Tegelijkertijd is er een ontwikkeling gaande naar ‘minder toetsen’. Over toetsing worden allerlei discussies gevoerd: door docenten onderling, door het management, door innovators, door ouders.  Iedereen vindt er wel wat van. Het toetsaanbod van PLOT26 maakt dat je – op welke school je ook werkt – aan kunt sluiten bij jouw visie op toetsen en leren en bij de afspraken van je school.

Naast alle formatieve evaluatie heeft PLOT26 gekozen voor twee soorten summatieve toetsen:

  • Afsluitende toetsen bij de lessenseries over vaardigheden – Deze toetsen zijn bedoeld om de lessenseries rondom vaardigheden of deelvaardigheden summatief te toetsen. Deze toetsen sluiten direct aan bij de stof die leerlingen in PLOT26 hebben verwerkt. Niet alleen qua inhoud, maar ook qua aanpak. Besteden we in de lessen aandacht aan feedback of aan het maken van keuzes door de leerlingen, dan komen die onderwerpen ook terug in de toets. Bij elke toets zijn er uitgebreide beoordelingsmodellen en is er steeds een voorstel voor de becijfering.
  • Referentietoetsen per vaardigheid. Deze toetsen zijn bedoeld om de voortgang in vaardigheden te toetsen. Zijn de afsluitende toetsen bij de cursussen niet cumulatief, de referentietoetsen zijn dat wel. De referentietoetsen zijn methodeonafhankelijk en staan los van de lesstof van PLOT26. Ze zijn gebaseerd op de doelstellingen van het referentiekader taal en de tussendoelen zoals die voor het VO zijn opgesteld. Het referentiekader en de tussendoelen vormen de basis van het onderwijsprogramma van het vak Nederlands in het PO en VO (en MBO) en laten zien aan welke eisen leerlingen uiteindelijk moeten voldoen. De referentietoetsen geven een onafhankelijk beeld van waar je leerlingen staan t.o.v. de na te streven einddoelen (voor 1F, 2F of hoger) en maken gebruik van de terminologie zoals die uiteindelijk ook in de examens (CITO) en andere methodeonafhankelijke toetsen voorkomt. Bij PLOT26 toetsen we de vaardigheden leesvaardigheid en schrijfvaardigheid en de ondersteunende vaardigheid taalverzorging. Ook voor deze toetsen geldt: er zijn uitgebreide beoordelingsmodellen en er is steeds een voorstel voor de becijfering.

De referentietoetsen staan dus verder af van de lesstof en de aanpak van PLOT26 dan de afsluitende toetsen bij de cursussen. Daar verbazen docenten zich soms over. Toch hebben we daar bewust voor gekozen. Qua leeservaring, tekstniveau en tekstbegrip bereidt PLOT26 leerlingen zeker voor op de referentietoetsen. Maar in klas 1 (en soms ook in latere jaren) hanteren we bij PLOT26 niet altijd de begrippen die leerlingen in de methodeonafhankelijke toetsen tegenkomen. Juist omdat we willen werken aan diepe leesvaardigheid en niet aan teaching to the test.  En we willen laten zien dat leerlingen vaak goed in staat zijn om deze toetsen te maken. Wil je je leerlingen voorbereiden op  (terminologie van) de referentietoets? Doe dat dan vooral en bespreek de toets van tevoren. Bij elke referentietoets vind je een toetsinstructie waarin een overzicht staat van de stof die in de toets aan bod komt. Met behulp van de onderdelen in de toolbox kun je daar bijvoorbeeld in je voorbereiding bij aansluiten. Of kies ervoor om alleen gebruik te maken van de afsluitende toetsen en pas in latere jaren de referentietoetsen in te zetten.

Erika Welgraven – Uitgever PLOT26


Geen categorie

PLOT26 maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.