Wat is PLOT26?

Cursussen Lezen: aan de slag met leesvaardigheid

De leerlijn toegelicht

Met de leerlijn Lezen in PLOT26 willen we bereiken dat leerlingen met plezier gaan lezen, dat ze de teksten die ze lezen goed begrijpen en dat ze doorkrijgen dat je met beter lezen betere schoolresultaten behaalt. De cursussen Lezen kunnen klassikaal gedaan worden maar ook grotendeels zelfstandig doorlopen worden.

Leesvaardigheid bestaat in de meeste traditionele methodes voornamelijk uit theorie en teksten met vragen. In die vragen wordt getoetst of leerlingen de theorie begrepen hebben en kunnen toepassen. Wat blijkt? Als je ze vraagt waar de tekst nu over gaat, hebben ze vaak géén idee: ze zijn door de vragen volledig ontkoppeld van de tekst. Vragen beantwoorden was hun doel, niet de tekst echt lezen en begrijpen. Dit is typisch het ‘schoolse lezen’ uit de leespiramide van Bert de Vos. PLOT26 legt bewust de nadruk op natuurlijk lezen en rijk lezen.

Overigens kunnen tekstbegripsvragen buitengewoon zinvol zijn:

  • Goede vragen helpen de leerling een tekst beter te begrijpen.
    Door een vraag te stellen over het tekstgeraamte of hoofdgedachte, dwing je de leerling om afstand te nemen van een tekst, door een vraag te stellen over een signaalwoord of verwijswoord in een essentiële tekstpassage, draag je bij aan beter begrip van die passage, door vragen te stellen over de inhoud, dwing je leerlingen de tekst echt goed te lezen.
  • Als de leerling vragen goed kan beantwoorden, weet hij dat hij op de goede weg zit.
    Je geeft leerlingen hiermee een instrument in handen om hun eigen groei te meten en geeft ze verantwoordelijkheid.
  • Je krijgt zicht op het niveau van de leerling.
    Je ziet of een leerling een tekst echt goed heeft begrepen en je kunt zo nodig aanvullende ondersteuning geven.

Om die reden bieden we in elke cursus Lezen minstens twee keer een tekst met tekstbegripsvragen aan. Het gaat hier om vragen die echt relevant zijn voor en bijdragen aan tekstbegrip.

Je vindt de complete informatie over de didactische verantwoording en invulling van de leerlijn Lezen in een aparte PDF.

Download PDF Leerjaar 1 Leerjaar 2 Leerjaar 3

Gratis proeflessen van PLOT26 proberen?
Probeer nu!

PLOT26 maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.